Solidarność to znaczy razem

Lekcja Solidarności dla licealistów on-line

"Moja Solidarność. Krótka historia i wartości Solidarności" to tytuł wykładu dla młodzieży Katolickiego Liceom Ogólnokształcącego Montessori w Krakowie, przeprowadzonego w dniu 3 marca 2021 r. w formule on-line

Przedstawiłem w możliwie krótki sposób historię wielkiego ruchu społecznego Solidarności i jej wpływ na najnowsze dzieje Polski. Skupiłem się głównie na trzech najważniejszych wydarzeniach, tj. strajkach lipcowo-sierpniowych, zakończonych podpisaniem Porozumień Sierpniowych 31.08.1980 r. przez Lecha Wałęsę, wprowadzeniu stanu wojennego 13 grudnia 1981 r. oraz wyborach do sejmu i senatu 4 czerwca 1989 r, które chociaż były częściowo wolne otworzyły nam drogę do demokracji. Jedna godzina to bardzo mało czasu, ale starałem się także przedstawić ówczesną sytuację Polski, entuzjazm ludzi w latach 1980-1981, strajki, manifestacje, represje po wprowadzeniu stanu wojennego i wreszcie wagę naszego zwycięstwa w 1989r. oraz jego następstwa, m.in. wybór pierwszego niekomunistycznego premiera Tadeusza Mazowieckiego, wejście Polski do Unii Europejskiej oraz do NATO.

Na koniec wykładu podzieliłem się refleksjami na temat najważniejszych wartości w życiu za jakie uznaję łącznie Wolność i Solidarność.
Padło kilka pytań, m.in. o to czy nie miałem chwil zwątpienia, choćby w więzieniu. Jednym ze słuchaczy był syn Wojtka Modelskiego, więc opowiedziałem jak tworzyliśmy wspólnie, po zamordowaniu ks. Jerzego Popiełuszki w 1984 r. pierwszą jawną organizację w stanie wojennym w Krakowie ""Obywatelską Inicjatywę w Obronie Praw Człowieka "Przeciw Przemocy", w 1984 r. Dziękuję za słowa uznania kierowane do mnie ale zapewne dla wszystkich,, którzy wówczas mieli odwagę walczyć o Wolność i Solidarność.

Lekcja Solidarności, jak je nazywam, była dla mnie niezbyt łatwa, ponieważ po raz pierwszy odbywała się w formule on-line (z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams). Dlatego przygotowałem także prezentację w power-point, która, jak sadzę ułatwiła percepcję i wykład nie był zbyt nużący dla młodzieży. Uczestniczyło w lekcji ponad 40 osób.

Edward E. Nowak